PestInfo

…egy újabb InfoCsoport honlap…

Az autizmus mint spektrum-betegség

2020-03-22
Gazdaság, Promóció No Comments


Szenzomotoros fejlesztőjáték
A GraviTab fejlesztőjátékhoz kapcsolódó cikksorozatunkban a játék és a legkomplexebb értelemben vett emberi egészség viszonyát kívánjuk megvilágítani, külön hangsúlyozva a játék és a mentális állapotfelmérés lehetséges összefüggéseit. A játszás folyamata, mint spontán, örömteli, nem rutinszerű tevékenység, kiváló lehetőséget teremt a koncentráció, a szenzomotoros képességek, és egyéb nehezen mérhető területek vizsgálatára. A játék és a játszás képessége ideális esetben egész életében elkíséri az embert. Gyermekek esetében a szellemi és fizikai fejlődés fontos komponense. Felnőttkorban az aktív kikapcsolódás, a regeneráció lehetőségét nyújtja. Idős korban a mentális állapot megóvását segíti elő.

Cikksorozatunknak egy korábbi blokkjában, amely az egyes életkorok és a játék kapcsolatát vizsgálta, már szerepelt egy írás az autizmus korai felismeréséről és több cikkben vázoltuk az idevágó játékterápia kezdeti lépéseit, de nem magyaráztuk meg az autizmus másik elnevezését, a „spektrumzavar” kifejezést.

           Idegrendszeri funkciók olyan károsodása jelenik meg autizmusként, amely ártalom akár genetikai okú, akár magzatkori (pl. méhen belüli vírusfertőzés) vagy épp születéskori okú, így is, úgy is elsősorban a társas kapcsolatok, a kommunikáció sajátos akadályozottságát idézi elő, miközben így-vagy úgy, többé-kevésbé minden életterületet érinthet.  Ezért nevezik átható (pervazív) fejlődési zavarnak, ugyanakkor spektrumzavarnak is; az utóbbi elnevezés arra utal, hogy sok átmeneti tünetképlet létezik, a különböző egyéni autizmus-szindrómák helye mind bemérhető egy egybefüggő nagy zavar-„térképen” (többdimenziós skála-rendszeren), amelyen még mozoghat is. Másszóval: a zavarnak regisztrálhatók állapotváltozásai. Állapotváltozásról két értelemben beszélhetünk: úgy is, mint hullámzásról, bolygásról a zavar szimptomatikus súlyosságának valamely huzamosan fennálló mértékén belül, és úgy is, mint a zavar történetének fejezetváltó enyhüléséről, az autisztikus magány, lelki bezárkózás hosszú időtávra szóló viszonylagos oldódásáról. Ha környezete megismeri egy bizonyos felnőtt autista személy jó tulajdonságait, szimpatikus szokásait, és nehezen viselhető megnyilvánulásainak előidéző okait, ritkíthatóságát is, úgy a nem agyonterhelő, sőt, huzamosan jó együttélés, illetve barátságos szomszédság stb. nagyon is lehetséges.

           Mióta a felismerési gyakorlat rohamosan fejlődik, sokkal több autista gyermeket tartanak számon az újabb nemzedékek körében, mint volt ez azelőtt. Nem tudni, hogy a fel-nem-ismerés volt régebben ilyen nagy arányú, vagy valóban növekedett a spektrumzavarosok nemzedéki hányada  – talán a kombinált  értelmezés a helyes. A súlyosabb autizmus-típuscsoport tünetei, amelyet 1943-tól az ezredforduló tájáig összefoglalóan Kanner-szindrómának neveztek, már a hároméves kort megelőzően kiütköznek.  A Kanner-diagnózis ma már nincs alkalmazásban, pontosabban olyan fokban módosult, hogy már a nevét is meg kellett változtatni: autismus infantilisként jegyzik. Altípusai: elszigeteltségi (izolált), passzivitási és „bizarrnak” mondott változat.  Az echolália (hallott szavak visszhangszerű ismételgetése) inkább a súlyosabb tünetcsoportot mutatóknál jelenik meg. A másik, enyhébb tünetcsoport neve az 1940-es évektől: Asperger-szindróma. Asperger-diagnózis ma is létezik. Ami épp a beszédet és az írást illeti, a szókiválasztások és a mondatok tekintetében az Asperger-szindrómások kommunikációs készsége akár kitűnő is lehet, viszont a nem-verbális kommunikáció (hangsúlyok, más hangi jelek alkalmazása, mimika, testgesztusok) fogyatékos náluk, mások részéről is gondot okoz nekik a megértésük, és rosszul viselik, ha szembenéznek velük. A nyelvi feladatokban, és akár a kognitív vagy (egyéni) ügyességi játékokban ugyanolyan jól teljesíthetnek, mint mások. Az Ayres-mozgásprogram náluk is haszonnal jár.

A GraviTab szenzomotoros fejlesztő játék az elmélyült koncentrációt igénylő manuális tevékenység és a több felhasználót összekapcsoló digitális világ előnyeit ötvözi. A GraviTab játék hardver része egy valós, kézzel fogható ügyességi játék, amiben a felhasználó a tábla megdöntésével – a kiválasztott feladattípusnak megfelelően – egy pályarendszerben közlekedtet egy fémgolyót. A feladatok kiadását és a játék végeztével az értékelést már egy okostelefonos alkalmazás végzi. Ez teszi lehetővé a készségfejlesztő játékban a mérhetőséget, a felhasználó azonos feladattípusban elért eredményének összehasonlítását a korábbi teljesítményével, illetve a GraviTab-bel játszó kortársaival. A GraviTab szenzomotoros fejlesztő játék a Széchenyi 2020 Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretén belül „Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés” tárgyú VEKOP-2.1.7-15-2016-00162 számú projekt keretében, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.
A projektről bővebb információ a Gravitab oldalon érhető el.

Gravitab sensorimotor coordination
Gravitab Sensomotorische Koordination

(X)